Kanun : Merkezi pay ölçer takılması zorunluluğu
Kaynak : Çevre Şehircilik Bakanlığı Resmi Sitesi.
5627 Sayılı Enerji Verimliliği Kanunu'nun ilgili maddelerine göre merkezi sistem binalarda Isı Paylaşım Sistemine geçilmesinin kanuni zorunluluğu vardır.Mayıs 2012 itibari ile merkezi pay ölçer ile ölçüm yapılması zorunlu hale gelmiştir. Enerji verimliği yasası ve ilgili yönetmelikler doğrultusunda ısı ölçüm cihazları uygulaması için Mayıs 2012 tarihinden itibaren Kat Mülkiyeti Kanunu da, ilgili yeni yasa ardından değiştirilmiş ve merkezi sistemle ısınan binalarda ısı paylaşımının tüketim ile paralel olması gerekliliği kanuni bir zorunluluk haline gelmiştir.
Kanun : Merkezi pay ölçer kullanma ihtiyacı
Kaynak : Çevre Şehircilik Bakanlığı Resmi Sitesi.
Isı ölçer, ısı sayacı olarak adlandırılan ısı ölçüm ekipmanları merkezi veya bölgesel sistemler ısıtılan binalarda ısının bağımsız bölümlerce, tüketildiği kadar paylaştırılmasını sağlayan Adil Isı Paylaşımı Sistemidir. Bu sistemde bağımsız bölümler takılan ekipmanlar sayesinde ferdi (kombili) sistemden farklı olarak ortam sıcaklığını 15C nin altına indiremezler.Ortam sıcaklığı termostatik vana üzerinden ayarlayarak istediği sıcaklığa ayarlayabilir. Ülkemizin enerji ihtiyacının büyük bir kısmını ithal etmesi, enerji tüketiminde %35 mertebelerinde tasarrufun sağlanabiliyor olması ısı pay ölçer sistemlerinin kullanılmasını ZORUNLU Kılmıştır
Kanun : ısı pay ölçer kanun ve yönetmeliği
Kaynak : Çevre Şehircilik Bakanlığı Resmi Sitesi.
Yöntim kurullarının her ne çoğunlukla olursa olsun alacağı hiçbir karar kanuna muhalefet teşkil edemez. ısı ölçüm ekipmanlarının tesisi yasal bir zorunluluk olduğundan yönetimlerin gerek oy birliği gerekse oy çokluğu ile aldığı bu yöndeki kararlar yok hükmündedir. Kaynak: Çevre ve Şehircilik Bakanlığı. "buna ilaveten bizim yorumumuzda şöyledir: yönetimlerin kanuna aykırı aldıkları kararda "kanuna muhalefet edilemez" şerhi koyarak imza atılmalıdır. aksi halde imzası olanlarda kanuna muhalefet etmiş sayılabilir.
Kanun : ısı pay ölçer kanun ve yönetmeliği
Kaynak : Çevre Şehircilik Bakanlığı Resmi Sitesi.
5627 Sayılı "Enerji Verimliliği Kanunu" ısı sayacı, ısı ölçer uygulamaları için yakıt cinsi,bina yaşı, metrekare sınırlaması getirmemiştir. dolayısı ile merkesi ve bölgesel sistemle ısıtılan ve birden fazla bağımısz bölüme sahip olan Tüm Binalar kanun ve ilgili yönetmelik hükümlerine tabidir.
Kanun : ısı pay ölçer kanun ve yönetmeliği
Kaynak : Çevre Şehircilik Bakanlığı Resmi Sitesi.
Gerek 5627 sayılı “Enerji Verimliliği Kanunu’nda” gerekse de “Merkezi Isıtma ve Sıhhi Sıcak Su Sistemlerinde Isınma ve Sıhhi Sıcak Su Giderlerinin Paylaştırılmasına İlişkin Yönetmelik’te” ısı sayacı veya ısı ölçerlerin hangi şartlarda kullanılacağı ile ilgili bir hüküm bulunmamaktadır. Hangi cihazın kullanılacağı ile ilgili karar yeni binalar için mekanik tesisat proje müellifince, mevcut binalar içinse binanın özelliklerine göre montaj yapacak olan ve firma ve bina yönetimince verilmelidir.
Kanun : ısı pay ölçer kanun ve yönetmeliği
Kaynak : Çevre Şehircilik Bakanlığı Resmi Sitesi.
Aykırı tutumlar kanuna muhalefet kapsamında sayılabileceğinden açılabilecek olası davalarda mahkemece bir ceza öngörülmesi ihtimali göz ardı edilmemelidir.
Kanun : ısı pay ölçer kanun ve yönetmeliği
Kaynak : Mevcut Kanunlar.
Sulh Mahkemelerine dilekçe ile Başvurulur. Dilekçenizde Konu olarak"Site yönetimi 5627 Sayılı kanuna muhalefet etmektedir" yazınız. Açıklama kısmına "Site yönetimi merkezi ısı paylaşımını 5627 Sayılı kanun ve yönetmeliğine aykırı yapmaktadır, ilgili kanuna muhalefet etmektedir" şeklinde şikayette bulunabilirsiniz. Not Kanuni bir gerekçeye dayandırarak sergilemiş olduğunuz bu tutum, bina yönetimi ile yaşayacağınız olası hukuki süreçlerde sizi değil, kanunlara uymayan bina yönetimini mağdur edecektir
Kanun : ısı pay ölçer kanun ve yönetmeliği
Kaynak : Kanun Yorum
5627 sayılı kanuna göre yakıt gideri %30 luk kısım daire alanına göre %70 lik kısım dairenin kullandığı ısıya göre paylaştırılmaktadır. Yöneticinin sizden istediği yakıt parasının %30 unu ödeyip kalan kısmı ölçüm yapmadığından ödemeyebilirsiniz ( 100 lira istiyorsa 30 lira ödeyiniz.) sizden ödemediğiniz kısmı tahsil edemez , çünki yasaya aykırı aidat istediği için , icra takibi başlatsa dahi davayı kazanamaz."Tabi sizde önceden bir ihtar çekmelisiniz Kanun dışı yakıt gideri istediğini ve bunu ödemeyeceğiniz şeklinde.
Kanun : ısı pay ölçer kanun ve yönetmeliği
Kaynak : Çevre Şehircilik Bakanlığı Resmi Sitesi.
Sistemin doğru çalışması için kolektörlere müdahale edilerek radyatörlere giden sıcak suyun kesilmesine engel olunmalıdır. Eğer bu mümkün değilse kolektörler sadece yetkili kişilerin erişimine imkân verebilecek şekilde bir kutu sisteminin içerisine alınarak mühür, kilit vb. sistemlerle kapatılabilir. Yönetim kurulunun bu konuda karar alması kafidir.
Kanun : ısı pay ölçer kanun ve yönetmeliği
Kaynak : Kat Mülkiyeti Kanunu.
Bu tutum içerisinde bulunan kat malikleri için 634 sayılı “Kat Mülkiyeti Kanunu’nun” 33üncü maddesi veya 18inci maddesi uyarınca işlem yapılabilir.
Kanun : ısı pay ölçer kanun ve yönetmeliği
Kaynak :Çevre Şehircilik Bakanlığı Resmi Sitesi.
Yönetmelik gereğince kapıcı dairesinde de ölçüm yapmak mecburidir. Ancak bina yönetimi kapıcıdan yakıt ücreti tahsil etmek istemiyorsa bunu kendisine yansıtmayabilir.
Kanun : Bazı dairelerde ısı pay ölçer ile daha fazla yakıt bedeli çıkma durumu
Kaynak : Çevre Şehircilik Bakanlığı Resmi Sitesi.
Isı ölçüm ekipmanları enerji tasarruf cihazları değildir.Bazı kattaki, bazı cephedeki bağımsız bölümlerin önceki ısıtma dönemlerine oranla daha fazla yakıt bedeli ödemeye başlaması beklenen bir sonuçtur. 5627 sayılı “Enerji Verimliliği Kanun’u” paylaşımın tüketime göre yapılmasını emretmektedir. Esas itibarıyla tasarruf mikro ölçekte değil büyük fotoğrafa yani ülke geneline bakıldığında ortaya çıkacaktır.
Kanun : ısı pay ölçer kanun ve yönetmeliği
Kaynak : Kat Mülkiyeti Kanunu.
7.1.c) Merkezî ısıtma sistemine sahip binalarda, merkezî veya lokal ısı veya sıcaklık kontrol cihazları ile ısınma maliyetlerinin ısı kullanım miktarına bağlı olarak paylaşımını sağlayan sistemler kullanılır. Buna aykırı olarak hazırlanan projeler ilgili mercilerce onaylanmaz. GEÇİCİ MADDE 6 – (1) Bu Kanunun yayımı tarihinden önce mevcut olan binalar ile inşaatı devam edip henüz yapı kullanım izni alınmamış olan binalar için, bu Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren beş yıl süreyle içinde uygulanmalıdır.
Kanun : ısı pay ölçer kanun ve yönetmeliği
Kaynak : Mevcut Kanunlar.
site yönetimi 5627 sayılı kanunu uygulamak adına hiç bir karar alınmadı ise Mayıs 2012 tarihinden itibaren yönetimde bulunanlar sorumludur. Bu Yüzden 5627 Sayılı kanunun süresi geçtiğinden Bina Yönetimi Olağan üstü Toplantı ilan etmeli Toplantıda kanun görüşülmeli Salt çoğunluk var ise Toplantıya katılanların %51 Çoğunluğu ile karar alınmalı, karar olumsuz olacak ise açık oylama ile Kanunu uygulamak istiyorum/istemiyorum şeklinde imzalanmalıdr. zira olumsuz karar kanuna muhalefet etmek anlamındadır, bina sakinlerinden her hangi biri adli makamlara başvurduğunda karar defteri istenecektir. Aksi halde karar yanlış alınmış olur. Bu kanunun Kat maliklerince oylamasının tek sebebi Kat maliklerinden para Toplanacak olmasıdır Kat mülkiyeti kanununa göre Binaya Yapılacak İşler için Kat maliklerinin çoğunluğunun onayı gerekir.
Kanun : ısı pay ölçer kanun ve yönetmeliği
Kaynak : Mevcut Kanunlar.
Bu binalar Mayıs 2007' den sonra projelendirilip yapılan binalardır. Bu binalar mevcut kanuna göre yapıldığından ısıtma kollektöründe Kalorimetre (ısı Sayacı) mevcuttur. Yönetici ısı paylaşımını bu sayaçları okuyarak kullanıma göre paylaştırması gerekmektedir. Kendisi bunu yapamadığı hallerde Isı paylaşım ve faturalandırma şirketine başvurmalı bu paylaşımı şirkete yaptırmalıdır. Bu durum için herhangi bir karar almak zorunda değildir. Bulunduğu ildeki yetkili sayaç okuma şirketleri için linke tıklayıp hizmet talep edip, hizmet sözleşmesi yapması yeterlidir.
Sayaç okuma firmaları, Baypayo Servisleri
sayaç okuma firmalarıSayaç okuma firmaları, Baypayo Servisleri
sayaç okuma firmaları5627 Sayılı Enerji Verimliliği Kanununun 10. Maddesi; | Kanunda Öngörülen Para Cezaları | 2013 Yılında Uygulanan Para Cezaları | 2014 Yılında Uygulanan Para Cezaları |
---|---|---|---|
(a) bendinin 2 numaralı alt bendindeki ceza miktarları: | 10.000 TL 50.000 TL |
15.705 TL 78.537 TL |
16.322 TL 81.623 TL |
(a) bendinin 3 numaralı alt bendindeki ceza miktarları: | 500 TL | 783 TL | 813 TL |
(a) bendinin 7 numaralı alt bendindeki ceza miktarları: | 5.000 TL | 7.852 TL | 8.160 TL |
(a) bendinin 8 numaralı alt bendindeki ceza miktarları: | 20.000 TL | 31.412 TL | 32.646 TL |
(a) bendinin 8 numaralı alt bendindeki ceza miktarları: | 20.000 TL | 31.412 TL | 32.646 TL |
Isı Pay Ölçer Kanunu İle ilgili konular ve Daha Fazlası İçin baypayo Sizlere Danışmanlık yapmaktadır.
0 800 364 72 96 - ÜCRETSİZ İRTİBAT TELEFONU BAYPAYO
Sayaç okuma firmaları, Baypayo Servisleri
sayaç okuma firmaları
Isı pay ölçer yönetmeliği - BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam ve Tanımlar
MADDE 1
(1) Bu Kanunun amacı; enerjinin etkin kullanılması, israfının önlenmesi, enerji maliyetlerinin ekonomi üzerindeki yükünün hafifletilmesi ve çevrenin korunması için enerji kaynaklarının ve enerjinin kullanımında verimliliğin artırılmasıdır.
KAPSAM
MADDE 2
(1) Bu Kanun; enerjinin üretim, iletim, dağıtım ve tüketim aşamalarında, endüstriyel işletmelerde, binalarda, elektrik enerjisi üretim tesislerinde, iletim ve dağıtım şebekeleri ile ulaşımda enerji verimliliğinin artırılmasına ve desteklenmesine, toplum genelinde enerji bilincinin geliştirilmesine, yenilenebilir enerji kaynaklarından yararlanılmasına yönelik uygulanacak usûl ve esasları kapsar.
(2) Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik önlemlerin uygulanması ile özellik veya görünümleri kabul edilemez derecede değişecek olan sanayi alanlarında işletme ve üretim faaliyetleri yürütülen, ibadet yeri olarak kullanılan, planlanan kullanım süresi iki yıldan az olan, yılın dört ayından daha az kullanılan, toplam kullanım alanı elli metrekarenin altında olan binalar, koruma altındaki bina veya anıtlar, tarımsal binalar ve atölyeler, bu Kanun kapsamı dışındadır.
TANIMLAR
MADDE 3
(1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğünü,
c) Kurul: Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulunu,
ç) Kamu kesimi: Kamu kurum ve kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, üniversiteler ve mahallî idareleri,
d) Meslek odaları: Elektrik ve makina mühendisleri odalarını,
e) Şirket: Genel Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlar ile yaptıkları yetkilendirme anlaşması çerçevesinde, enerji verimliliği hizmetlerini yürütmek üzere yetki belgesi verilen enerji verimliliği danışmanlık şirketlerini,
f) Yetkilendirilmiş kurumlar: Düzenlenen yetkilendirme anlaşması çerçevesinde, eğitim, yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük tarafından, Kurul onayı ile yetkilendirilen meslek odaları ve üniversiteleri,
g) TEP: Ton Eşdeğer Petrolü,
ğ) Atık: Kullanılmış lastikler, boya çamurları, solventler, plastikler, Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından yakıt olarak kullanılması uygun görülen atık yağlar ve diğer atıkları,
h) Bina sahibi: Binanın maliki, varsa intifa hakkı sahibi, ikisi de yoksa binaya malik gibi tasarruf edeni,
ı) Endüstriyel işletme: Elektrik üretim faaliyeti gösteren lisans sahibi tüzel kişiler dışındaki yıllık toplam enerji tüketimleri bin TEP ve üzeri olan, ticaret ve sanayi odası, ticaret odası veya sanayi odasına bağlı olarak faaliyet gösteren ve her türlü mal üretimi yapan işletmeleri,
i) Enerji kimlik belgesi: Asgarî olarak binanın enerji ihtiyacı ve enerji tüketim sınıflandırması, yalıtım özellikleri ve ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin verimi ile ilgili bilgileri içeren belgeyi,
j) Enerji verimliliği: Binalarda yaşam standardı ve hizmet kalitesinin, endüstriyel işletmelerde ise üretim kalitesi ve miktarının düşüşüne yol açmadan enerji tüketiminin azaltılmasını,
k) Etüt: Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik imkânların ortaya çıkarılması için yapılan ve bilgi toplama, ölçüm, değerlendirme ve raporlama aşamalarından oluşan çalışmaları,
l) Enerji verimliliği hizmetleri: Enerji verimliliği konusunda danışmanlık, eğitim, etüt ve uygulama hizmetlerini,
m) Enerji yoğunluğu: Bir birim hasıla üretebilmek için tüketilen enerji miktarını,
n) Enerji yöneticisi ve sertifikası: Bu Kanun kapsamına giren endüstriyel işletmelerde ve binalarda enerji yönetimi ile ilgili faaliyetleri yerine getirmekle sorumlu ve enerji yöneticisi sertifikasına sahip kişi ile Genel Müdürlük, yetkilendirilmiş kurumlar veya enerji verimliliği danışmanlık şirketleri tarafından enerji yöneticileri için düzenlenen belgeyi,
o) Enerji yönetimi: Enerji kaynaklarının ve enerjinin verimli kullanılmasını sağlamak üzere yürütülen eğitim, etüt, ölçüm, izleme, planlama ve uygulama faaliyetlerini,
ö) Geri ödeme süresi: Endüstriyel işletmelerin mevcut sistemlerinde enerji verimliliğinin artırılması amacıyla hazırladıkları veya şirketlere hazırlattıkları projelerde ihtiyaç duyulan yatırım harcamalarının projede öngörülen tasarruflarla geri kazanılmasını sağlayan süreyi,
p) Kojenerasyon: Isı ve elektrik ve/veya mekanik enerjinin aynı tesiste eş zamanlı olarak üretimini,
r) Uygulama anlaşması: Etüt çalışmaları ile belirlenen önlemlerin uygulanmasını gerçekleştirmek amacıyla şirketlerin yaptıkları anlaşmayı,
s) Yakma tesisleri: Yakıtın yandığı yer ile bu yere bağlı parçalar ve atık gaz tertibatlarının dâhil olduğu ısı elde edilen tesisleri,
ş) Yetki belgesi: Düzenlenen yetkilendirme anlaşmaları çerçevesinde, üniversitelere ve meslek odalarına eğitim, yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere Kurul onayı ile Genel Müdürlük tarafından, şirketlere ise eğitim, etüt, danışmanlık ve uygulama faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük, meslek odaları veya üniversiteler tarafından verilen belgeyi,
ifade eder.